Op zaterdag 25 april 2026 verzamelden gezinnen zich in het Middelheimpark voor een bijzondere familiedag rond kinderdiabetes. “Voor een ziekte met veel onzichtbare uitdagingen is het waardevol om verhalen te horen die vertrouwd aanvoelen.”
Samen genieten in het Middelheimpark
De jaarlijkse familiedag van het Kinderdiabetesteam van ZAS Paola kreeg dit jaar een bijzondere invulling. “We hebben het dit jaar laten doorgaan in het prachtige Middelheimpark, waar we een gevarieerd programma hadden opgezet voor jong en oud”, vertelt Maud Van Dessel van het Kinderdiabetesteam. Kinderen konden zich uitleven tijdens spannende zoektochten en hun creativiteit de vrije loop laten in graffitiworkshops en eco-knutselactiviteiten. Voor de kleinsten was er een speelse bubble house. De lentedag werd compleet gemaakt met drankjes en popcorn. Voor de organisatie kon het team rekenen op hulp van een enthousiaste groep vrijwilligers van de AP-opleiding Verpleegkunde.
Steun en herkenning voor gezinnen
Familiedagen zoals zaterdag zijn meer dan een fijne gezinsactiviteit, benadrukt Maud. “We willen een warme en veilige omgeving creëren waar kinderen en gezinnen elkaar kunnen ontmoeten.” Leven met diabetes, legt Maud uit, brengt uitdagingen mee die niet altijd zichtbaar zijn voor de buitenwereld. Denk bijvoorbeeld aan de vele prikmomenten, het tellen van koolhydraten of het omgaan met technologie van pompen tot sensoren. “Voor ouders biedt deze dag een kans om in gesprek te gaan met andere gezinnen, tips uit te wisselen en steun te vinden bij mensen die weten wat het betekent om dagelijks met diabetes om te gaan.”
Ook voor de kinderen zelf is de familiedag waardevol. “Ze zien er kinderen die hetzelfde meemaken en horen verhalen die vertrouwd aanvoelen. Zo beseffen ze: ik ben niet alleen.”