Veelgestelde vragen Mijn ZAS

Heb je een vraag over je elektronisch patiëntendossier bij ZAS? Klik op de categorie waarover je een vraag hebt. Het antwoord verschijnt door op de vraag te klikken.

Aanmelden

Je kan je aanmelden op mijn.zas.be met je elektronische identiteitskaart (eID). Dat kan met een kaartlezer of via de Itsme®-app. Het is niet mogelijk om op een andere manier aan te melden.

Aanmelden met een buitenlandse nationaliteit

De mogelijkheid om aan te melden met een buitenlandse identiteitskaart is nog in ontwikkeling. 

Nee, als je kind ouder is dan 18 jaar moet je kind zichzelf aanmelden. 

Vraag aan je arts om het dossier van je kind te delen met jou. Zodra dat gebeurd is, log je jezelf in in het patiëntenportaal. Bij 'Machtigingen' kun je switchen naar de account van je kind. 

Je kan jezelf enkel aanmelden met een Belgisch rijksregisternummer op het patiëntenportaal. Je kan inloggen met een eID-kaartlezer of met de Itsme®-app.

Dat lees je bij Itsme.

Je kunt je aanmelden met verschillende digitale sleutels. Lees meer

Dat lees je op de site van de Vlaamse overheid. 

Afspraak maken

Je kan een afspraak wijzigen in mijn.zas.be tot twee dagen voor het moment van de afspraak. Vindt je afspraak in minder dan twee dagen plaats? Bel daarvoor naar het secretariaat van het specialisme waar je je afspraak hebt.

Heb je niets laten weten? Dan kunnen we administratieve kosten aanrekenen.

In Mijn ZAS kan je online je afspraak annuleren tot twee dagen voor de afspraak. Is je afspraak binnen die twee dagen? Bel dan naar het secretariaat van het specialisme waar je je afspraak hebt.

Heb je niets laten weten? Dan kunnen we administratieve kosten aanrekenen.

Meld je aan als ouder en schakel over naar het dossier van je kind. Lees meer in de handleiding 'Inloggen in het dossier van je kind'. Is je kind ouder dan 18 jaar? Dan moet je kind zelf inloggen met zijn eID en een afspraak maken.

Mijn dossier

Je kan je huisarts laten aanpassen bij je volgende bezoek aan het ziekenhuis. Dat kan aan het onthaal, bij de opnamebalie, de inschrijvingsbalie of het secretariaat van de afdeling waar je dan een afspraak hebt.

We passen de gegevens niet op afstand aan. 

Heb je een andere huisarts, ben je verhuisd of heb je een andere burgerlijke stand? In onderstaand overzicht kan je zien waar je dit kan aanpassen.

Op Mijn ZAS kan je het volgende aanpassen:

  • Je gsm-nummer. Als je hiervoor toestemming geeft, ontvang je sms'en met afspraakherinneringen en meldingen dat je vb. een vragenlijst kan invullen.
  • Je e-mailadres. Als je hiervoor toestemming geeft, ontvang je mails met afspraakbevestigingen en meldingen dat je vb. een vragenlijst kan invullen.
     

Het onthaal van het ziekenhuis kan het volgende voor je aanpassen:

  • Je adres, wanneer je vb. verhuisd bent. 
  • Je burgerlijke stand, wanneer je vb. getrouwd bent. 
  • Je huisarts.

Je behandelende arts kan het volgende voor je aanpassen:

  • Met een mandaat spreek je in naam van iemand anders. Je mag namens de ander besluiten nemen. De meest voorkomende mandaten zijn die van een ouder over een kind. 
  • Je kan ook iemand anders een machtiging geven. Je kan vb. als ouder je volwassen kind een machtiging geven. 

Enkel je behandelend arts heeft toegang tot je dossier. In geval van nood kunnen andere artsen ook toegang krijgen.

De vragenlijst wordt pas klaargezet wanneer het OK effectief wordt ingepland.

Je krijgt een melding als er een vragenlijst klaarstaat. Zorg er daarom voor dat je e-mailadres en gsm-nummer ingevoerd én gevalideerd zijn. 

Er zijn twee plaatsen waar je documenten kan vinden:

  • Onder Dossier in het hoofdmenu bovenaan. Kies vervolgens een pagina onder Resultaten.
  • Andere documenten vind je onder Brieven. 

Facturen kan je niet raadplegen via Mijn ZAS. Voor ZAS Augustinus, ZAS Sint-Jozef en ZAS Vincentius kan je een digitale versie van je factuur van GZA Ziekenhuizen opvragen via patientenbeheer@zas.be. Facturen van ZNA zijn er enkel op papier.

Dat kan via een e-consult. Vraag aan je arts om dit open te stellen. 

Bij 'Mijn gegevens' kan je je gsm-nummer of e-mailadres wijzigen. Dat staat dan meteen aangepast als je je aanmeldt bij de kiosk aan de inkom van een ziekenhuis.

Videoconsultatie

Onze helpdesk helpt je graag voort. Bel 03 443 37 00.

Bij een videoconsultatie hoef je je niet te verplaatsen naar het ziekenhuis en verloopt de raadpleging met je zorgverlener via je computer of je smartphone. Je arts brengt je op de hoogte wanneer je raadpleging vervangen kan worden door een videoconsultatie.

Waar vind ik mijn videoconsultatie?

Die vind je in het hoofdmenu bij ‘Agenda’. Daar kun je de Teams-vergadering starten.

Informatieveiligheid

We bewaren je persoonlijke informatie volgens termijnen die wettelijk werden vastgelegd:

  • minstens 30 jaar (medische informatie),
  • minstens 20 jaar (verpleegkundige informatie),
  • minstens 7 jaar (documenten over facturatie),
  • één jaar (ombudsdienst), daarna maken we je gegevens anoniem.

Meer informatie vind je in ons privacybeleid. We zorgen dat je informatie volledig en correct is. We volgen ook strikte regels om je persoonsgegevens veilig te houden. Dat wil zeggen dat we je gegevens met technische en organisatorische maatregelen beschermen tegen:

  • verlies
  • diefstal
  • gegevens ongeoorloofd wijzigen.

Algemeen

Je kan je huisarts laten aanpassen bij je volgende bezoek aan het ziekenhuis. Dat kan aan het onthaal, bij de opnamebalie, de inschrijvingsbalie of het secretariaat van de afdeling waar je dan een afspraak hebt.

We passen de gegevens niet op afstand aan. 

Als je niet op het patiëntenportaal geraakt, kan je een verzoek tot inzage of afschrift van je patiëntendossier indienen. 

Om je kinderen, partner of andere personen toegang te geven tot je dossier, moet je hen een volmacht verlenen. Bespreek het met je behandelend arts.

Dat is enkel mogelijk wanneer die patiënt jou een volmacht verleent. Bespreek het met je behandelend arts.

Vraag aan je arts om het dossier van je kind te delen met jou. Zodra dat gebeurd is, log je jezelf in in het patiëntenportaal. Bij 'Machtigingen' kun je switchen naar de account van je kind. 

Je kan zelf geen toegang verlenen aan een vertrouwenspersoon. Vraag aan je arts of degene die jou behandelt om een vertrouwenspersoon inzage in jouw dossier te geven. Opgelet, je vertrouwenspersoon moet ingeschreven zijn in onze ziekenhuizen.

Onze helpdesk staat voor je klaar: vul ons contactformulier in.

In je online patiëntendossier vind je

  • de diagnoses die een arts bij je stelde,
  • de medicijnen die je moet innemen,
  • brieven voor je huisarts,
  • het resultaat van metingen of labo-onderzoeken die bij jou uitgevoerd zijn,
  • de resultaten van een nucleair onderzoek, microbiologisch onderzoek of cel- en weefselonderzoek.

Mijn.zas.be is het online patiëntenportaal of het het elektronisch patiëntendossier van ZNA en GZA Ziekenhuizen. Daarmee kan je als patiënt onder meer afspraken maken en beheren, op e-consultatie komen, vragen stellen aan je arts en andere zorgverleners in het ziekenhuis, je medisch dossier inkijken (o.a laboresultaten, medische brieven, vragenlijsten invullen, brochures raadplegen en je contactgegevens bekijken en wijzigen.