Veelgestelde vragen

veelgestelde vragen MijnGZA-ZNA

Heb je een vraag? Grote kans dat het antwoord bij de veelgestelde vragen hieronder staat. Klik op de categorie waarover je een vraag hebt. Het antwoord verschijnt door op de vraag te klikken. Vind je het antwoord niet? Dan kun je ons bereiken via het contactformulier

Aanmelden

Afspraken

Mijn dossier

Videoconsultatie

Algemeen

Informatieveiligheid

Als je niet op het patiëntenportaal geraakt, kan je een verzoek tot inzage of afschrift van je patiëntendossier indienen.

Heb je een andere huisarts, ben je verhuisd of heb je een andere burgerlijke stand? In onderstaand overzicht kan je zien waar je dit kan aanpassen.

Op Mijn ZAS kan je het volgende aanpassen:

  • Je gsm-nummer. Als je hiervoor toestemming geeft, ontvang je sms'en met afspraakherinneringen en meldingen dat je vb. een vragenlijst kan invullen.
  • Je e-mailadres. Als je hiervoor toestemming geeft, ontvang je mails met afspraakbevestigingen en meldingen dat je vb. een vragenlijst kan invullen.

Het onthaal van het ziekenhuis kan het volgende voor je aanpassen:

  • Je adres, wanneer je vb. verhuisd bent. 
  • Je burgerlijke stand, wanneer je vb. getrouwd bent. 
  • Je huisarts.

Je behandelende arts kan het volgende voor je aanpassen:

  • Met een mandaat spreek je in naam van iemand anders. Je mag namens de ander besluiten nemen. De meest voorkomende mandaten zijn die van een ouder over een kind. 
  • Je kan ook iemand anders een machtiging geven. Je kan vb. als ouder je volwassen kind een machtiging geven. 

Onze helpdesk helpt je graag voort. Bel 03 443 37 00.

Bij een videoconsultatie hoef je je niet te verplaatsen naar het ziekenhuis en verloopt de raadpleging met je zorgverlener via je computer of je smartphone. Je arts brengt je op de hoogte wanneer je raadpleging vervangen kan worden door een videoconsultatie. 

Waar vind ik mijn videoconsultatie?

Die vind je in het hoofdmenu bij ‘Agenda’. Daar kun je de Teams-vergadering starten.

We bewaren je persoonlijke informatie volgens termijnen die wettelijk werden vastgelegd: 

  • minstens 30 jaar (medische informatie),
  • minstens 20 jaar (verpleegkundige informatie),
  • minstens 7 jaar (documenten over facturatie),
  • één jaar (ombudsdienst), daarna maken we je gegevens anoniem.

GZA - en vanaf september ook ZNA - behandelt je persoonsgegevens met de nodige vertrouwelijkheid. Meer informatie vind je in ons privacybeleid. We zorgen dat je informatie volledig en correct is. We volgen ook strikte regels om je persoonsgegevens veilig te houden. Dat wil zeggen dat we je gegevens met technische en organisatorische maatregelen beschermen tegen:

  • verlies
  • diefstal
  • gegevens ongeoorloofd wijzigen.

Enkel je behandelend arts heeft toegang tot je dossier. In geval van nood kunnen andere artsen ook toegang krijgen.

Je kan de vragenlijst ook invullen op de website van GZA Ziekenhuizen.

Klik op 'Dossier' in het hoofdmenu bovenaan. 

Nee. Je kan je facturen van GZA Ziekenhuizen bekijken op my.gza.be. Facturen van ZNA zijn er enkel op papier.

Dat kan via een e-consult. Vraag aan je arts om dit open te stellen. 

Bij 'Mijn gegevens' kan je je gsm-nummer of e-mailadres wijzigen. Dat staat dan meteen aangepast als je je aanmeldt bij de kiosk aan de inkom van een ziekenhuis.

Je kan een afspraak wijzigen in mijn.gzazna.be tot drie dagen voor het moment van de afspraak. Vindt je afspraak in minder dan drie dagen plaats? Neem telefonisch contact op met onze afsprakenplanning.

Je kan annuleren tot drie dagen voor de afspraak. Is je afspraak binnen die drie dagen? Bel onze afsprakenplanning

Meld je aan als ouder en schakel over naar het dossier van je kind. Lees meer in de handleiding 'Inloggen in het dossier van je kind'. Is je kind ouder dan 18 jaar? Dan moet je kind zelf inloggen met zijn eID en een afspraak maken.

Je kan je aanmelden op mijn.zas.be met je elektronische identiteitskaart (eID). Dat kan met een kaartlezer of via de Itsme®-app. 

Aanmelden met een buitenlandse nationaliteit

Heb je de nationaliteit van een ander Europees land? Dan kan je vanaf 23 september inloggen via eIDAS, dat gebruik maakt van de identiteitscontrole van je eigen land. Kies dan eerst Aanmelden met een Europees erkend inlogmiddel. Vervolgens kies je je land en meld je je aan met de app die je normaal gebruikt.

Dit is een overzicht van Europese landen waarmee je je kan aanmelden op Mijn ZAS. Staat er geen app vermeld? Dan kan je je aanmelden met een identiteitskaart van dat land.

  • België (itsme)
  • Denemarken (NemID)
  • Duitsland (AusweisApp)
  • Estland (Mobiil-ID)
  • Groothertogdom Luxemburg
  • Italië (SPID of CIE)
  • Kroatië (e-Građane)
  • Letland (eParaksts)
  • Litouwen
  • Nederland (DigiD of eHerkenning)
  • Portugal (CMD)
  • Slowakije
  • Spanje (DNIe)
  • Tsjechische republiek (eObčanka of MojeID)
  • Zweden (Freja)

Om je kinderen, partner of andere personen toegang te geven tot je dossier, moet je hen een volmacht verlenen. Bespreek het met je behandelend arts.

Dat is enkel mogelijk wanneer die patiënt jou een volmacht verleent. Bespreek het met je behandelend arts.

Vraag aan je arts om het dossier van je kind te delen met jou. Zodra dat gebeurd is, log je jezelf in in het patiëntenportaal. Bij 'Machtigingen' kun je switchen naar de account van je kind. Lees meer

Je kan zelf geen toegang verlenen aan een vertrouwenspersoon. Vraag aan je arts of degene die jou behandelt om een vertrouwenspersoon inzage in jouw dossier te geven. Opgelet, je vertrouwenspersoon moet ingeschreven zijn in onze ziekenhuizen.

Onze helpdesk staat voor je klaar: vul ons contactformulier in.

In je online patiëntendossier vind je

  • de diagnoses die een arts bij je stelde,
  • de medicijnen die je moet innemen,
  • brieven voor je huisarts,
  • het resultaat van metingen of labo-onderzoeken die bij jou uitgevoerd zijn,
  • de resultaten van een nucleair onderzoek, microbiologisch onderzoek of cel- en weefselonderzoek.

Nee, als je kind ouder is dan 18 jaar moet je kind zichzelf aanmelden. 

Vraag aan je arts om het dossier van je kind te delen met jou. Zodra dat gebeurd is, log je jezelf in in het patiëntenportaal. Bij 'Machtigingen' kun je switchen naar de account van je kind. Lees meer

Je kan jezelf enkel aanmelden met een Belgisch rijksregisternummer op het patiëntenportaal. Je kan inloggen met een eID-kaartlezer of met de Itsme®-app.

Dat lees je bij Itsme.

Je kunt je aanmelden met verschillende digitale sleutels. Lees meer

Vraag een nieuwe pincode aan. Meer info op de site van de Federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken

Dat lees je op de site van de Vlaamse overheid

Mijn.gzazna.be is het online patiëntenportaal of het het elektronisch patiëntendossier van ZNA-GZA Ziekenhuizen. Daarmee kan je als patiënt onder meer afspraken maken en beheren, op e-consultatie komen, vragen stellen aan je arts en andere zorgverleners in het ziekenhuis, je medisch dossier inkijken (o.a laboresultaten, medische brieven, vragenlijsten invullen, brochures raadplegen en je contactgegevens bekijken en wijzigen.