Wanneer moet je factuur betaald zijn?
Betaal je factuur binnen 20 dagen na de verzenddatum, liefst met het overschrijvingsformulier dat bij je factuur zit. Je vindt de uiterlijke betaaldatum ook op de factuur zelf. Vermeld altijd de gestructureerde mededeling die op je factuur staat. Zo ben je zeker dat de betaling in orde is.
Wat gebeurt er als je de factuur niet tijdig betaald?
- Stap 1: je krijgt een 1ste herinnering voor deze factuur per post. Die is kosteloos.
- Stap 2: je krijgt een 2de herinnering voor deze factuur per post. Volgens de wettelijke bepalingen kunnen ten hoogste deze bedragen extra aangerekend worden als je niet tijdig betaalt:
- 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150 euro;
- 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro.
- 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde saldo hoger is dan 500 euro.
- Het aangerekende schadebeding staat vermeld onder 'Administratiekosten' op het rekeningoverzicht van de betaalherinnering.
- Stap 3: als je dan nog niet betaalt gaat je dossier naar onze invorderingspartner. Die krijgt de opdracht de factuur en het maximale schadebeding bij jou te vorderen.
Er is vanaf dat ogenblik, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, een verwijlinterest verschuldigd ten belope van de op dat moment toepasselijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties: Wettelijke rentevoet van toepassing in geval van betalingsachterstand bij handelstransacties | FOD Financiën.
Het juiste adres is belangrijk
Wij sturen je factuur en de herinneringen altijd naar je officieel adres. Verblijf je ergens anders? Zorg dan dat iemand je factuur afhaalt, zodat je toch op tijd kan betalen. Of geef dan een facturatieadres door bij je opname of raadpleging.
Verdere communicatie over je factuur verzonden worden naar het officiële facturatieadres.
Betaal je factuur tijdig of in schijven
Kan je je factuur niet in één keer betalen? Dan kan je in schijven betalen. Neem contact op om de mogelijkheden voor een afbetalingsplan te bespreken.
Wanneer je je factuur niet kan betalen, kan je ook hulp vragen bij het OCMW van je gemeente.
We geven je graag nog andere tips om je factuur onder controle te houden.
Betwistingen van je factuur
Betwistingen van je factuur, dien je binnen zeven dagen na ontvangst aan ons te melden.
Heb je vragen?
Neem contact met ons op. Eventuele klachten over aangerekende prestaties of prijzen, moet je binnen de 7 dagen na ontvangst van de factuur melden.
Voor de campussen ZAS Augustinus, ZAS Sint-Jozef, ZAS Vincentius
Dienst Patiëntenbeheer
[email protected]
03 283 13 13
Bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 16.00 uur
ZAS Hoge Beuken, ZAS Joostens, ZAS Middelheim, ZAS Palfijn, ZAS Paola (Kinderziekenhuis), ZAS Harmonie (Psychiatrisch Verzorgingstehuis), ZAS Stuivenberg (Psychiatrisch Ziekenhuis), ZAS UKJA (Universitaire Kinder- en Jeugdpsychiatrie Antwerpen)
Dienst Facturatie
[email protected]
03 270 80 60
Bereikbaar op werkdagen van 8 tot 16 uur