Je factuur betalen

Wanneer moet je factuur betaald zijn?

Betaal je factuur binnen 20 dagen na de verzenddatum, liefst met het overschrijvingsformulier dat bij je factuur zit. Je vindt de uiterlijke betaaldatum ook op de factuur zelf. Vermeld altijd de gestructureerde mededeling die op je factuur staat. Zo ben je zeker dat de betaling in orde is.

Wat gebeurt er als je de factuur niet tijdig betaald?

  • Stap 1: heb je de factuur niet of slechts gedeeltelijk betaald op de vervaldag, dan ontvang je een eerste herinnering. Deze is kosteloos.
  • Stap 2: na deze eerste, kosteloze herinnering, heb je nog 14 werkdagen de tijd om te betalen. Heb je dan nog steeds niet of slechts gedeeltelijk betaald, dan ontvang je een tweede herinnering met een bijkomende kost, het schadebeding. Volgens de wettelijke bepalingen kunnen ten hoogste deze bedragen extra aangerekend worden als je niet tijdig betaalt:
    • 20 euro als het verschuldigd saldo lager dan of gelijk is aan 150 euro;
    • 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 euro en 500 euro, als het verschuldigd saldo tussen 150,01 euro en 500 euro is;
    • 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.
    • ZAS beperkt het schadebeding vrijwillig tot 20 euro vanaf de tweede herinnering.

      Daar komen ook nog extra kosten bij, de verwijlinteresten (deze worden tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met 8 procentpunten zoals bedoeld in art. 5 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties). 
      Alle bedragen mogen geïndexeerd worden zoals bepaald in art. 15, §4 van de Wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX "Schulden van de consument" in het Wetboek van economisch recht. 
       

  • Stap 3: als je dan nog niet betaalt, gaat je dossier naar onze invorderingspartner. Die krijgt de opdracht de factuur, het voornoemde schadebeding van 20 euro en de verwijlinteresten bij jou te vorderen. Dit is de laatste stap voor er een gerechtelijke procedure kan opgestart worden.

Het juiste adres is belangrijk

Wij sturen je factuur en de herinneringen altijd naar je officieel adres. Verblijf je ergens anders? Zorg dan dat iemand je factuur afhaalt, zodat je toch op tijd kan betalen. Of geef dan een facturatieadres door bij je opname of raadpleging.

Verdere communicatie over je factuur verzonden worden naar het officiële facturatieadres.

Betaal je factuur tijdig of in schijven

Kan je je factuur niet in één keer betalen? Dan kan je in schijven betalen. Neem contact op om de mogelijkheden voor een afbetalingsplan te bespreken. 

Wanneer je je factuur niet kan betalen, kan je ook hulp vragen bij het OCMW van je gemeente.  

We geven je graag nog andere tips om je factuur onder controle te houden.

Betwistingen van je factuur

Betwistingen van je factuur, dien je binnen zeven dagen na ontvangst aan ons te melden.

Heb je vragen?

Neem contact met ons op. Eventuele klachten over aangerekende prestaties of prijzen, moet je binnen de 7 dagen na ontvangst van de factuur melden.

Voor de campussen ZAS Augustinus, ZAS Sint-Jozef, ZAS Vincentius

Dienst Patiëntenbeheer
[email protected]
03 283 13 13
Bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 16.00 uur

ZAS Hoge Beuken, ZAS Joostens, ZAS Middelheim, ZAS Palfijn, ZAS Paola (Kinderziekenhuis), ZAS Harmonie (Psychiatrisch Verzorgingstehuis), ZAS Stuivenberg (Psychiatrisch Ziekenhuis), ZAS UKJA (Universitaire Kinder- en Jeugdpsychiatrie Antwerpen)

Dienst Facturatie
[email protected]
03 270 80 60
Bereikbaar op werkdagen van 8 tot 16 uur

Laatst bijgewerkt op 18/12/2025