Bij ZAS vinden we integriteit, transparantie en ethisch handelen essentieel.
Voor medewerkers, artsen, stagiairs, vrijwilligers, leveranciers, sollicitanten en andere betrokkenen die tijdens de samenwerking ernstige misstanden hebben vastgesteld binnen het ziekenhuis en dat willen melden, is er de Klokkenluiderslijn.
De Klokkenluiderslijn is een meldkanaal waar je vertrouwelijk of anoniem een melding kan maken over specifieke onderwerpen. Het klokkenluidersbeleid voorziet ook bescherming van melders wanneer zij (vermoedens van) ernstige misstanden willen melden.
Wanneer doe je beroep op de Klokkenluiderslijn?
Heb je een probleem of een vermoeden van een misstand? Bespreek het in de eerste plaats via gebruikelijke kanalen, zoals je directe leidinggevende (internen), vertrouwenspersoon (internen) of ombudsdienst (externen). Internen vinden alle nodige informatie op intranet.
De Klokkenluiderslijn is er voor situaties waarin je je zorgen niet op een andere manier kwijt kan, wanneer je melding via andere wegen geen oplossing biedt, of wanneer je denkt nood te hebben aan bescherming tegen represailles. Het is dus een laatste redmiddel voor ernstige en structurele problemen die het algemeen belang raken.
Wat kan je wel melden?
De Klokkenluiderslijn is er voor meldingen van gebeurde of vermoedelijke inbreuken binnen ZAS die het algemeen belang ernstig schaden. Denk daarbij aan:
De volledige lijst is terug te vinden in de toepasselijke wetgeving.
Wat kan je niet melden?
Een aantal situaties worden uitdrukkelijk door de wet uitgesloten. Die situaties worden geregeld door andere wetten en kan je via andere kanalen melden:
Hoe meld je iets?
Er zijn 3 manieren om een melding te maken:
- Via het digitale meldkanaal van ZAS. Dit is vaak de meest efficiënte wijze.
- Telefonisch op 03 234 45 45, op werkdagen tussen 9 en 16 uur.
- Persoonlijk bij een lid van het klokkenluidersteam (enkel voor internen).
Hoe werkt het digitale meldkanaal?
- Surf naar het digitale meldkanaal.
- Klik op 'Melden'.
- Neem de informatie ‘Goed om te weten’ door en klik vervolgens onderaan opnieuw op ‘Melden’.
- In het venster ‘Details van de melding’ kan je de hele melding kwijt.
- Bij ‘Betrokkene(n)’ geef je aan wie de inbreuk pleegt.
- Bij ‘Getuige(n)’ geef je aan wie er, buiten jezelf, ook op de hoogte is van de inbreuk.
- Via het venster ‘Anoniem of vertrouwelijk?’ kan je je contactgegevens achterlaten. Daarover lees je meer verder op deze pagina.
- In het laatste venster ‘Registratie’ maak je een account aan om later in het communicatiesysteem je dossier te kunnen opvolgen. Dat account staat volledig los van je (eventuele) account bij ZAS. Hou het account zorgvuldig bij om je melding te kunnen opvolgen. Het is immers niet mogelijk je wachtwoord opnieuw op te vragen.
- Je ontvangt een referentiecode die enkel bekend is bij jou en het klokkenluiderkernteam. Die referentie bewijst dat jij de melder bent en moet je, net zoals je account, zorgvuldig bewaren. Je hebt die nodig als je je later wil beroepen op de represaillebescherming, als die van toepassing is.
Ben je anoniem bij een vertrouwelijke melding?
Je kiest zelf of je anoniem wil melden of je naam bekend wil maken.
Wil je je naam bekendmaken? Zet dan de selectie ‘Anoniem’ tijdens het maken van de melding uit. Dan wordt je identiteit nog altijd beschermd. De afhandeling van je melding kan dan vlotter verlopen. ZAS zorgt er altijd voor dat alle gegevens strikt vertrouwelijk blijven en niet worden vrijgegeven zonder jouw toestemming. Door ook een e-mailadres in te geven, word je automatisch op de hoogte gehouden over je melding via notificaties per e-mail.
Meld je anoniem? Dan blijft je identiteit volledig onbekend. Hou er rekening mee dat dat de afhandeling van je melding kan bemoeilijken. Je ontvangt in dat geval geen notificaties per e-mail en moet zelf controleren of je een bericht hebt ontvangen door aan te melden op het meldkanaal.
Wat gebeurt er na een melding?
Wanneer je melding ontvangen wordt door het klokkenluiderkernteam, dan wordt die strikt vertrouwelijk besproken op het wekelijks overleg. Je krijgt binnen 7 dagen een ontvangstmelding, waarna een onderzoek volgt naar de ontvankelijkheid van je melding. Daarbij wordt gekeken naar de jurisdictie en of de melding te goeder trouw werd gedaan.
Voor onontvankelijke meldingen verwijst het kernteam je door naar de juiste procedure of stelt het voor om je melding te heroriënteren. Je kan je dan niet beroepen op de represaillebescherming.
Is de melding ontvankelijk, dan wordt een vooronderzoek gestart naar de gegrondheid van je melding: de bewijslijst, redenen van de melding en betrokken personen worden onderzocht. Ongegronde meldingen worden niet verder behandeld. Ook hier kan je je dan niet beroepen op de represaillebescherming. Bij gegronde meldingen wordt gekeken welke interne procedure gevolgd moet worden en/of wordt een volledig onderzoek opgestart.
Na ten laatste 3 maanden krijg je feedback via het digitale meldkanaal over de stand van zaken en eventueel genomen acties.
We vragen je om gedurende het volledige proces beschikbaar te zijn voor het onderzoek, het meldkanaal op te volgen, alle relevante informatie te verschaffen en geheimhouding te respecteren.