Je opname voorbereiden

Welke gegevens moet je doorgeven? Moet je een medische vragenlijst invullen? Wie breng je op de hoogte en wat neem je mee?

Je gegevens doorgeven

Na de consultatie brengt je arts het ziekenhuis op de hoogte van de aankomende opname. Als patiënt moet je ook enkele gegevens doorgeven. Met deze info maken wij een dossier op, zodat de opname vlot kan verlopen.

Het verzamelen van deze gegevens noemen we een vooropname. Hoe zo’n vooropname verloopt, hangt af van jouw ingreep en waar je wordt opgenomen.

Verblijf je minstens één nacht in het ziekenhuis, kom dan vooraf even langs op de opnamedienst. Dat kan vlak na je consultatie met de arts of op een later moment. Samen brengen we je administratieve gegevens in orde en noteren we je kamerkeuze. Zo kan je opname op de dag zelf vlot verlopen.

Een bezoek aan de opnamedienst kan iedere werkdag van 8 tot 16.30 uur (ZAS Vincentius) en van 8 tot 20.00 uur (ZAS Augustinus). Kom naar de centrale inkomhal, meld je aan met je elektronische identiteitskaart en selecteer ‘opname, kamer reserveren’. Je wordt automatisch naar de juiste plek verwezen. 

Wist je dat? 

Bij een opname zonder overnachting is het niet nodig om vooraf langs te komen bij de opnamedienst. De administratie gebeurt op de dag zelf. Je zorgverlener zal je hierover informeren.

Word je opgenomen in ZAS Elisabeth? Dan ben je doorverwezen door een ander ziekenhuis of een andere campus van ZAS. Je hoeft geen administratieve gegevens meer door te geven of een kamer te kiezen. Indien mogelijk, is het handig dat jij of een begeleider nog even naar de balie komt. Dan overlopen we samen of je gegevens correct zijn en of alles in orde is voor jouw verzekering. 

Kom je binnenkort naar het ziekenhuis voor een geplande opname? Dan moet je in de meeste gevallen vooraf enkele gegevens doorgeven en een kamer kiezen, zo kan je opname op de dag zelf vlot verlopen.

De administratieve voorbereiding kan meteen na je consultatie met de arts of op een later moment (op afspraak). Je kan ervoor terecht bij de zorgtrajectplanner.

De zorgtrajectplanner

  • Regelt alles voor jouw opname
  • Noteert jouw kamerkeuze 
  • Coördineert, als die nodig zijn, de voorbereidende onderzoeken
  • Helpt je, als je dat wilt, met het invullen van de medische vragenlijst

Je vindt de zorgtrajectpanner

  • In ZAS Cadix: route 2.17 
  • In ZAS Middelheim: route 61 
  • In ZAS Palfijn: route 10

Je kan er terecht op werkdagen tussen 8 en 17 uur. Een afspraak maken kan via telefoon. 

  • ZAS Cadix: 03 339 78 00
  • ZAS Middelheim: 03 280 33 65
  • ZAS Palfijn: 03 800 69 01

Wist je dat? 

Bij een opname zonder overnachting is het niet altijd nodig om vooraf langs te gaan bij de zorgtrajectplanner. Afhankelijk van de locatie en de ingreep, gebeurt de administratie soms op de dag zelf. Je zorgverlener zal je hierover informeren.

Word je opgenomen in Hoge Beuken? Dan ben je doorverwezen door een andere campus van ZAS. Je hoeft geen administratieve gegevens meer door te geven. Indien mogelijk, is het handig dat jij of een begeleider nog even naar de balie komt. Dan overlopen we samen je gegevens en bekijken we of alles in orde is voor jouw verzekering. 

Kamerkeuze

De keuze van je kamer bepaalt voor een groot deel de prijs van je opname. 

Wist je dat

Kom je naar het ziekenhuis voor een kleine ingreep zonder overnachting? Dan is het niet altijd nodig om een kamer te kiezen. Afhankelijk van je ingreep, onderzoek of behandeling mag je soms rechtstreeks naar een gemeenschappelijke wachtruimte, waar je even kan bijkomen op een zetel. Je betaalt in dit geval geen kamerprijs of extra kosten.

Uit welke kamers kan je kiezen?

2- of meerpersoonskamer
  • Afhankelijk van je ingreep of behandeling, krijg je een zetel of bed in een kamer die je deelt met andere patiënten.
  • Je betaalt geen supplement (extra kosten) op de wettelijke kamerprijs en je arts mag geen ereloonsupplement aanrekenen.
1-persoonskamer
  • Afhankelijk van je ingreep of behandeling, krijg je een zetel of bed in een kamer voor jou alleen.
  • Je betaalt een supplement (extra kosten) op de wettelijke kamerprijs en je arts mag een ereloonsupplement aanrekenen (tot 200 %).
1-persoonskamer met extra's (materniteit)
  • Afhankelijk van waar je bevalt, kan je kiezen voor een kamer met extra opties, zoals een salon of kitchenette.
  • Je betaalt een meerprijs die hoger ligt dan bij een klassieke eenpersoonskamer. Je arts mag een ereloonsupplement aanrekenen (tot 200 %).

Wist je dat?

Soms is de kamer van je keuze niet beschikbaar op de dag van je opname. Dan verblijf je in een andere kamer, zonder dat we je daar extra kosten voor aanrekenen.

Wat krijg je terugbetaald?

Meerkosten voor de kamer worden niet terugbetaald door het ziekenfonds. Wens je een eenpersoonskamer? Check vooraf even bij je hospitalisatieverzekering waar ze in tussenkomen. Breng je hospitalisatieverzekering ook steeds op voorhand op de hoogte van je kamerkeuze.

Lees meer over de verblijfskosten

Opnameverklaring

Ten laatste op de dag van je opname onderteken je een opnameverklaring. Door dit formulier te ondertekenen, ga je akkoord met je kamerkeuze, onze tarieven en de financiële voorwaarden van je opname. Je vindt dit formulier ook terug op onze website. Zo kan je alles op voorhand nalezen en eventueel bespreken met je ziekenfonds. 

Opgelet: dit document houdt geen rekening met de kosten van behandelingen of ingrepen. 

Medische vragenlijst

Afhankelijk van je ingreep of onderzoek, moet je soms vooraf een medische vragenlijst invullen. Soms zijn er ook vooronderzoeken nodig. 

Word je opgenomen voor een bevalling, operatie, behandeling of onderzoek onder algemene of gedeeltelijke verdoving? Dan moet je vooraf een medische vragenlijst invullen. Je kan deze in het ziekenhuis invullen, met hulp van een zorgtrajectplanner, of online via het patiëntenplatform Mijn ZAS.

Wist je dat? 

Je kan samen met je medische vragenlijst ook je administratieve gegevens doorgeven. Je hoeft dan niet meer langs te gaan bij de zorgtrajectplanner.

In sommige gevallen is het nodig om vooronderzoeken te ondergaan, zoals een bloedanalyse of elektrocardiogram (EKG). De zorgtrajectplanner zal contact met je opnemen om deze onderzoeken in te plannen.

Word je opgenomen voor een operatie, behandeling of onderzoek onder algemene of gedeeltelijke verdoving? Dan moet je vooraf een medische vragenlijst invullen. Je kan deze in het ziekenhuis invullen, met hulp van een zorgverlener, of online via het patiëntenplatform Mijn ZAS.  

In sommige gevallen is het nodig om vooronderzoeken te ondergaan, zoals een bloedanalyse of elektrocardiogram (EKG). Meestal gebeuren deze onderzoeken meteen na de consultatie met je arts. Lukt dat niet? Kom dan op een ander moment langs in het ziekenhuis. Dat kan iedere dag van 8.15 tot 16 uur.

Word je opgenomen voor een keizersnede, operatie, behandeling of onderzoek onder algemene of gedeeltelijke verdoving? Dan krijg je na de consultatie een brief, sms of e-mail. In dit bericht nodigen we je uit om een medische vragenlijst in te vullen. De vragenlijst staat voor je klaar op het patiëntenplatform Mijn ZAS.

Heb je moeite met het online invullen van de vragenlijst? Bij de dienst Preoperatieve Screening (POS) hebben we computers ter beschikking. Wil je hulp van een verpleegkundige? Maak op voorhand een afspraak. Je kan de dienst bereiken via het telefoonnummer 03 443 45 46 (ZAS Augustinus) of 03 283 14 90 (ZAS Vincentius)

Je bereikt de dienst Preoperatieve Screening

  • In ZAS Augustinus: via route 420
  • In ZAS Vincentius: via route 266

In sommige gevallen zijn er enkele vooronderzoeken nodig:

  • Ben je 65 jaar of ouder? Dan hebben we voor de operatie een bloedanalyse en elektrocardiogram (EKG) nodig. Hiervoor maak je een afspraak bij de dienst preoperatieve screening (POS). 
  • Heb je deze onderzoeken minder dan 6 maanden laten uitvoeren in een ZAS-campus? Dan hoef je niets te doen.
  • Heb je deze onderzoeken minder dan 6 maanden laten uitvoeren in een ander ziekenhuis? Bezorg dan de resultaten ten laatste drie dagen voor de ingreep aan de dienst preoperatieve screening (POS).  Je kan hiervoor langskomen, of ons mailen op gza.sa.pos@zas.be of gza.sv.pos@zas.be.
  • Ook als je jonger bent dan 65, zijn soms onderzoeken nodig. In dat geval zal de preoperatieve dienst (POS) zelf contact met je opnemen.

Belangrijk

Plant je arts de ingreep binnen de drie dagen nadat je de oproepbrief hebt ontvangen? Vul de vragenlijst in binnen de 24 uur en neem zelf contact op met de dienst preoperatieve screening (POS). Dat kan telefonisch op 03 443 45 46 (ZAS Augustinus) of 03 283 14 90 (ZAS Vincentius).

Word je opgenomen voor een onderzoek of operatie onder narcose of een keizersnede en heb je geen brief ontvangen? Neem contact op met het secretariaat van je arts.

Wie breng je op de hoogte?

Je directe omgeving

Zo kan er iemand voor je huis (en huisdieren) zorgen.

Je mantelzorger(s) en thuiszorgdiensten
Je ziekenfonds
Je werkgever
Je hospitalisatieverzekering

Heb je een hospitalisatieverzekering of aanvullende ziekteverzekering? Breng op voorhand de verzekering op de hoogte van je opname. 
Zo weet je ook of ze de kamer van jouw keuze vergoeden.

Had je een arbeidsongeval?

Verwittig bij een arbeidsongeval ook:

  • je werkgever
  • de verzekeringsmaatschappij tegen arbeidsongevallen
     Let op: de arbeidsongevallenverzekering dekt geen kosten voor een eenpersoonskamer en de bijkomende ereloonsupplementen.

Tips

  • Heb je een afwezigheidsattest of attest van arbeidsongeschiktheid (zelfstandigen) nodig? Vraag dit meteen aan je arts en bezorg de attesten zo snel mogelijk aan je werkgever of ziekenfonds.
  • Woon je in België, ben je gepensioneerd en wordt je pensioen aan huis betaald (postassignatie)? Neem contact op met Bpost als de uitbetaling overlapt met je opname. 

Wat neem je mee?

Met deze lijstjes ben je al een eind op weg. 

Voor de administratie

 Elektronische identiteitskaarts (eID)  
Heb je geen eID? Breng een geldige verblijfsvergunning of vreemdelingenkaart mee

 Je telefoonnummer of gsm-nummer

 Naam en adres van je huisarts of verwijzende arts

 De gegevens van personen die we tijdens je verblijf kunnen bereiken

 Geld (niet te veel) of een betaalkaart om je voorschot te betalen

 Kaart of gegevens van je hospitalisatieverzekering

 Arbeidsongeval? Verzekeringsdocumenten, gegevens van je werkgever en dossiernummer  

 Buitenlandse zorgverzekeraar? Formulier of kaartje van de zorgverzekeraar die borg staat voor de kosten. (Europese Ziekteverzekeringskaart, E112-formulier of CZ-kaart voor patiënten uit Nederland)

 Als dat voor jou van toepassing is: een waarborgregeling van een OCMW of bewijs dat een andere instantie borg staat voor de betaling van de kosten. 

Voor de zorgverlening

 Verwijsbrief van je arts

 Lijst van alle medicatie die je neemt

 Elektrocardiogram (EKG), bloedanalyses

 Lijst van alle allergieën

 Dieetlijst 

Voor jezelf

 Je dagelijkse medicatie in de originele verpakking

 Hulpmiddelen (bril, hoorapparaat, kunstgebit, krukken, steun- en antitrombosekousen…)

 Ben je diabetespatiënt? Je glucometer en insuline

 Gsm en oplader

 Iets om te lezen (boek, tijdschrift, kruiswoordraadsels…) 

Als je kindje wordt opgenomen

 Voldoende luiers

 Iets vertrouwd (fopspeen, knuffel,…)

 Boekje Kind & Gezin 

Als je blijft overnachten

 Toiletgerief

 Washandjes en handdoeken

 Reserveondergoed

 Nachtkledij

 Kamerjas

 Stevige pantoffels 

Annuleren

Ben je ziek of heb je koorts in de week voor de ingreep? Dan moet je de opname misschien annuleren. Neem zo snel mogelijk contact op met je arts.

Moet je om een andere reden de opname annuleren? Laat ons zo snel mogelijk iets weten. Wie je daarvoor contacteert, hangt af van waar je wordt opgenomen.  

Kan je je afspraak niet nakomen? Telefoneer naar de zorgtrajectplanner.

  • ZAS Cadix: 03 339 78 00
  • ZAS Elisabeth: 03 234 43 44
  • ZAS Middelheim: 03 280 33 65
  • ZAS Palfijn: 03 800 69 01

Heb je niets laten weten of minder dan 24 uur voor je ingreep iets laten weten? Dan kunnen we een administratieve kost aanrekenen.

Kan je je afspraak niet nakomen? Telefoneer naar de opnamedienst. 

  • ZAS Augustinus: 03 443 35 94
  • ZAS Vincentius: 03 283 10 25

Heb je niets laten weten of minder dan 24 uur voor je ingreep iets laten weten? Dan kunnen we een administratieve kost aanrekenen.

Kan je je afspraak niet nakomen? Telefoneer naar het ziekenhuis (03 234 41 11)

Heb je niets laten weten of minder dan 24 uur voor je ingreep? Dan kunnen we een administratieve kost aanrekenen.