Hartpatiënte Rosa wordt opgevolgd via telemonitoring

Rosa (86) overleefde een hartstilstand, 3 pacemakers en een prothese in haar hartklep. Sinds kort gebruikt ze telemonitoring: medische opvolging op afstand.
Nieuws

Rosa L’Hair is 86 en weet al haar hele leven dat haar hart haar zwakke punt is. Bij de geboorte van haar drieling kreeg ze een hartstilstand. Vandaag zit Rosa aan haar 3e pacemaker, en een jaar geleden kreeg ze nog een prothese in de hartklep. Sinds kort wordt ze opgevolgd via telemonitoring, een systeem waarbij patiënten met hartfalen thuis zelf gegevens invullen via een app.

Gezondheidszorg via de app

Hartfalen is een chronische ziekte met een hoog sterftecijfer. Om heropname te voorkomen, werden patiënten altijd al geïnformeerd over alarmsignalen. Tot voor kort moesten ze bij problemen zelf contact opnemen met het Hartcentrum. Nu nemen een slimme app en proactieve monitoring het over. Rosa L’Hair gebruikt het systeem sinds augustus. “Het is heel eenvoudig. Ik kreeg een bloeddrukmeter en weegschaal mee en Soraya, de hartfalenverpleegkundige, legde uit hoe alles werkte. Echt: dat kan iederéén leren. Alleen voor het installeren van de app heb ik de hulp van mijn kleinzoon ingeschakeld.”

De app opent op een startscherm waarop Rosa haar taken te zien krijgt. Elke dag moet ze haar gewicht en bloeddruk ingeven. Het is intussen deel van haar dagelijkse routine. “Het duurt nog geen 5 minuten. Als je zo oud bent als ik, moet je elke dag pillen innemen. Daar moet je ook aan denken. Dit is een kleine extra moeite.”

Vooral de registratie van het gewicht is belangrijk voor hartpatiënten. Een snelle gewichtstoename kan een teken zijn dat de patiënt vocht ophoudt, en dat is een van de alarmsignalen. Dat weet ook Rosa, en dus doet ze haar wegingen erg precies. 

“Ik sta op en weeg me voor ik gegeten heb, altijd op hetzelfde uur.” Die vaste routine heeft volgens Rosa voordelen. “In het ziekenhuis word je soms gewogen met je kleren aan, of vlak nadat je hebt gegeten. Thuis kan ik me altijd onder dezelfde omstandigheden wegen. Dan zijn de cijfers veel juister.”

Proactieve monitoring

Dankzij telemonitoring kunnen onze hartfalenverpleegkundigen de toestand van patiënten nauwkeurig monitoren. De gegevens komen terecht in een digitaal dossier en worden dagelijks opgevolgd. Bij alarmerende waarden neemt het Hartcentrum contact op met de patiënt, bijvoorbeeld om telefonisch advies te geven, medicatie te wijzigen, of een extra consultatie in te plannen. Het doel: heropname voorkomen. Al is dat in het geval van Rosa nog niet nodig geweest. 

“Sinds ik het systeem gebruik, heb ik nog geen slechte waarden gehad. Toch weet ik dat ik word opgevolgd, want Soraya belt mij vaak proactief om te zeggen dat alles in orde is.”Ook het feit dat Rosa haar waarden zelf kan opvolgen, geeft rust. “Het is voor mij een geruststelling om zelf te zien dat mijn gewicht, hartslag en bloeddruk goed blijven. Je krijgt de indruk dat je controle hebt over je toestand. Dat is natuurlijk maar gedeeltelijk waar, want de data die je ingeeft zijn rudimentair. Maar het helpt om sneller te beseffen dat er iets mis is. 

Ik weet bijvoorbeeld dat als mijn gewicht blijft stijgen, ik waarschijnlijk vocht ophoud. Dat is een alarmsignaal dat ik één en ander moet laten nakijken.”“Je eigen gezondheidstoestand opvolgen is eigenlijk een kwestie van gezond verstand. Dat zou iedereen sowieso al moeten doen. Maar het helpt dat je met dit systeem weet dat er professionals meekijken. Ik zou het iedereen aanraden.”