Patiënten kunnen voortaan afspraak maken op spoed ZAS Middelheim

Voortaan kan je een afspraak maken op spoed in ZAS Middelheim. Het gaat om niet-levensbedreigende en laagcomplexe medische problemen waarvoor onmiddellijk behandelen niet nodig is.
Nieuws

Met Spoed op Afspraak worden patiënten met zulke klachten sneller geholpen en hoeven ze dus minder lang te wachten in het ziekenhuis. Op een gepland moment worden ze behandeld door een apart medisch en verpleegkundig team. ​ Zo komen ze niet terecht tussen patiënten met een dringend en levensbedreigend probleem.

Dat patiënten een afspraak bij de dienst Spoedgevallen kunnen maken, is een Belgische primeur. Het proefproject start in ZAS Middelheim, niet op de andere spoeddiensten van ZAS. In de eerste fase is er plaats voor twintig afspraken per dag.

Mensen met acute, levensbedreigende of complexe medische problemen hoeven nooit een afspraak te maken. Zij worden onmiddellijk opgevangen op de spoedgevallendienst.

“Minder wachten en optimalisatie van patiëntenstroom” 

Dr. Hannelore Raemen, diensthoofd spoedgevallen ZAS Middelheim: “Met Spoed op Afspraak willen we de patiëntenstroom op spoedgevallen efficiënter organiseren. Doordat patiënten met dringende en minder complexe problemen door elkaar binnenkomen, ontstaat de zogenaamde stapeldrukte. Dat zorgt op piekmomenten voor wachttijden die oplopen tot meer dan twee uur.” 

“Door laag-complexe, niet-levensbedreigende zorgvragen te spreiden via een afspraakmoment, kunnen we onze capaciteit beter benutten. Zo verminderen we de wachttijden van gemiddeld 140 minuten naar maximaal 60 minuten. Dit leidt tot meer tevreden patiënten, betere zorg en minder stress bij de zorgverleners. Dit proefproject is geen vervanging van de huisarts of wachtpost. Voor dringende medische problemen kan je zoals steeds zonder afspraak terecht op de spoed.” 

Welke problemen komen in aanmerking voor afspraak? 

Mensen met een niet-levensbedreigend probleem dat aangepakt moet worden, kunnen een afspraak maken. Het gaat om bijvoorbeeld: ​

  • kneuzingen, verstuikingen, breuken of pijn ter hoogte van de armen of benen (schouders, sleutelbeen, elleboog, pols, hand, vingers, heup, knie, enkel, voet, tenen) ​
  • problemen ter hoogte van de nek of de rug ​
  • de verzorging en behandeling van onder andere snijwonden, brandwonden, schaafwonden ​
  • problemen ter hoogte van de oren, ogen, neus en keel. Bijvoorbeeld: een vreemd voorwerp in de oren, lasogen en acute keelpijn. ​ 

Hoe een afspraak maken?

Mensen kunnen op werkdagen (niet op feestdagen) van 10 tot 18 uur op drie manieren een afspraak maken:

  • via de huisarts
  • online (https://mijn.zas.be/)
  • of telefonisch op 03 280 41 11 ​ ​ 

Patiënten die per telefoon of online een afspraak willen maken, moeten eerst informatie geven over hun medisch probleem. Op basis hiervan wordt bekeken hoe dringend de zorgvraag is en of een afspraak kan ingepland worden. Alleen de huisarts kan meteen een telefonische reservatie maken. Wie een afspraak heeft, mag op de dienst Spoedgevallen plaatsnemen op een van de vier rode stoelen in de wachtruimte.

Tot twintig plaatsen per dag 

Ongeveer dertig procent van de patiënten die zich aanmelden op de spoedgevallendienst, heeft een laagcomplex medisch probleem dat niet levensbedreigend is. Dat kan perfect op afspraak worden behandeld. ​

In de eerste fase voorziet de spoed van ZAS Middelheim 20 afspraken per dag. Dat zijn gemiddeld twee tot drie patiënten per uur die in een aparte stroom snel en efficiënt geholpen worden. Gemiddeld verzorgt de spoed van ZAS Middelheim 120 patiënten per dag, met uitschieters tot 160 per dag. ​ ​

Geen vervanging van de huisarts, niet voor langdurige klachten  

Spoed op Afspraak is geen vervanging van de huisarts of huisartsenwachtpost. Het is een aanvullende dienst waarvoor niet de volledige capaciteit van een dienst Spoedgevallen nodig is. Dat is het geval bij breuken, veelvuldige hechtingen of het maken van röntgenfoto’s. ​

Spoed op afspraak is ook niet bedoeld voor patiënten met langdurige of chronische klachten, of voor mensen die een medicatievoorschrift of ziekteattest willen. In die situaties blijven respectievelijk de behandelende arts en de huisarts de aangewezen contactpersoon. 

Meer info